facebook

twitter

linkedin

“Zoek en gij zult vinden” is een bekende uitdrukking. Maar soms weet je niet meer waar je moet zoeken.

Als ik iets uitgezocht heb over bijv. software, dan weet ik dat ik de oplossing ergens moet noteren, omdat ik anders na 3 maanden niet precies meer weet wat de oplossing was. Zeker als die oplossing of vraag een tijd lang niet meer langs komt. Maar de ellende is dat je na een langere tijd ook vergeten bent dat je met dat probleem bezig bent geweest. Het gevolg is dat je dan weer tijd gaat stoppen in het zoeken naar een oplossing, terwijl die al lang ergens door jouzelf is genoteerd.

Voor het maken van notities maak ik niet meer gebruik van papier; de velletjes komen op een stapel en vind je alleen terug als je ze niet nodig hebt. Omdat ik veel achter de computer zit noteer ik veel in handige programma’s. Maar ik betrap mijzelf erop dat ik daar niet, of te weinig, consequent in ben. Soms vergeet ik iets te noteren, dan noteer ik te weinig, of ik noteer het in het verkeerde programma, of ik vergeet het. En wat ook voorkomt: ik weet zeker dat ik een notitie heb gemaakt, maar ik kan die niet meer vinden.

Voor korte aantekeningen en lijstjes gebruik ik vaak Google Keep. Ideaal programma, zeker omdat het op PC en mobiel gebruikt kan worden en perfect synchroniseert.
Voor wat langere notities is Evernote een prima oplossing. Je kan je notities in verschillende notitieboeken groeperen.
Wat ook handig werkt is Google Docs en Drive. Ook hier geldt weer dat er sprake is van een goede integratie PC en mobiel/tablet, omdat alles in de cloud wordt opgeslagen.
Als je meer vertrouwelijke gegevens wilt opslaan, dan is LastPass een goede oplossing. Hierin zit een optie om veilige notities te maken.

Met deze 4 opties moet het voldoende zijn om je notities op te slaan. Maar dat moet je dan wel consequent doen! En als je je beperkt tot deze 4, dan weet je (bijna) zeker dat, als je iets niet kunt vinden, je er geen notitie hebt gemaakt.