facebook

twitter

linkedin

Waarom wordt er eigenlijk zo veel geblogd? Is het een vorm van exebionisme, of zit er meer achter?

Als thuiswerkende ZZP-er doe ik veel werk tegenwoordig online. Waar je vroeger bij de klant langs moest, kan je nu al heel veel bereiken via internet. Een snelle verbinding is voldoende om een heel systeem over te nemen, of een complete database op te halen. Je komt niet zo veel meer “in het land”. Dat is goed voor het milieu en jouw tijd (geen reis- en filetijd), maar op den duur mis je wel de menselijke contacten, of een sparing partner. En dan ga je maar tegen jouw computer “praten”...

Maar het bloggen heeft ook een ander doel: je wilt graag ook een beeld van jezelf scheppen, zodat een (potentiële) klant weet met wie hij te doen heeft. En je wilt “aanwezig” zijn op internet; dat is broodnodig om een beetje bekend te geraken. Jouw blogartikel dient er dan ook voor dat een lezer jou opmerkt en hopelijk doorklikt naar jouw website. En om opgemerkt te worden moet je op meerdere plekken aanwezig zijn, zoals bijv. een blog. Hopelijk is het stukje dat hebt geschreven zodanig interessant dat de lezer jouw naam onthoudt, of, nog beter nog, contact opneemt.

Met de tegenwoordige technieken is het eenvoudig om jouw blog artikel op meerdere plekken te promoten. Zo kan je een artikel op de website onder de aandacht brengen op Facebook, Twitter en Facebook. En hoe meer aanwezig op internet, hoe meer bezoekers uiteindelijk op jouw website.

Je moet je wel realiseren dat een paar blogjes uiteindelijk niet de toestroom van prospects in gang zet; dit is iets van lange adem. Reken er op dat je een aantal maanden bezig bent met wekelijks publiceren op meerdere kanalen voordat er mogelijk iets uitkomt. Dat is dus ook een reden dat er veel geblogd wordt.