facebook

twitter

linkedin

Heb je net een nieuwe auto met een dieselmotor gekocht, breekt in Duitsland het gekrakeel los rond dit type motor...

Na vele, vele jaren gedaan te hebben met de vertrouwde Chevy was het echt nodig om een nieuwe auto te vinden. De elektronica viel steeds vaker uit, de roest begon een probleem te worden en het onderhoud werd wel wat duur. Maar wat een heerlijke en grote reisauto was het.

De voorwaarde voor een nieuwe auto waren duidelijk: robuust, ruimte voor (grote) kinderen en een hond, four wheel, caravan trekken. We hebben een aantal auto’s gezien, maar geen van allen voldeed (of de verkoper voldeed niet). Tot we zomaar eens bij Landrover naar binnen stapten. Zij hadden een aantal jong gebruikte auto’s in de aanbieding en na een proefrit waren we meteen verkocht. Wat een auto, wat een trekkracht! Maar wel een diesel...

Enig rekenwerk toonde wel aan dat het financieel niet veel uitmaakte t.o.v. een benzine versie, hoewel het bij een benzine motor van Landrover meestal gaat om flinke motoren.

De huidige diesel zijn van het type Euro-6, hetgeen volgens de beschrijving aangeeft dat het schone motoren zijn, vergelijkbaar met de moderne benzine motoren. Daarbij komt dat de diesels over het algemeen wat zuiniger zijn.

Maar dan breekt de diesel-gate uit en gaan enkele Duitse steden over tot het weren van diesels, weliswaar oudere types, maar toch is de toon gezet. Je voelt je meteen een halve crimineel als je nog met een diesel rond durft te rijden. En de waarde van jouw auto is ook meteen fors gedaald, zij het dat ik nog geen plannen voor verkoop of inruil heb. Ik heb het idee dat in de huidige discussie rond het milieu de nuance enigszins verdwenen is. Kijk ook maar naar de plannen van het kabinet om heel Nederland binnen korte tijd van het gas af te halen. Leuke slogan, maar er is nog weinig nagedacht over de consequenties.

Ik durf wel te stellen dat het weinig tot niets uitmaakt of je nu in een moderne diesel of benzine auto rijdt. De grootste winst haal je eerder uit zuiniger rijden, of niet rijden. Dus nemen we net als altijd vaak de fiets voor korte ritjes en compenseren we braaf zo een klein beetje onze belasting van het milieu.