Stint & Boeing
Gisteren was het debat over de Stint in de Tweede Kamer en de uitspraak in het kort geding over het verbod van de Stint. Spijtig voor alle gebruikers en de fabrikant blijft het verbod op gebruik op de openbare weg voorlopig gehandhaafd.
Natuurlijk was dat ongeluk in Oss verschrikkelijk en dient er tot op de laatste schroef uitgezocht te worden wat er mis is gegaan. Maar om nu per direct alle Stints verplicht in de garage te zetten is m.i. een te heftige kalf-put reactie. Dan dienen we ook het gebruik van elektrische fietsen te verbieden, omdat daar ook regelmatig ongelukken mee gebeuren. En de A12 moet worden afgesloten na de zoveelste botsing. Om maar niet te spreken van de Boeings en Airbussen; als niet duidelijk is waarom die zijn neergestort dienen ze per direct aan de grond te blijven…
Ook vind ik vreemd dat er nu gesproken wordt over het feit dat er geen wetgeving bestaat rond dit soort elektrische voertuigen. Is het niet zo dat ieder voertuig op de openbare weg, en zeker die bedoeld zijn om kinderen te vervoeren, moet voldoen aan algemene wetgeving t.a.v. veiligheid? Moeten er dan speciale wetten worden opgesteld voor iets wat feitelijk al vanzelfsprekend is?
Nu is het juist een goed moment is om de huidige Stints te laten testen door de gebruikers. Die zijn er immers terdege van bewust dat zij een eventueel gebrek meteen moeten melden. En als fabrikant kan je niet gelukkiger worden van kritische gebruikers die elk gebrek melden, zodat jij dan jouw product kan verbeteren. Uiteindelijk zijn de dagelijkse gebruikers vaak betere testers dan de technici van de fabrikant zelf; zij doen dingen met jouw product waar je als tester soms niet opkomt.
Daarnaast zullen de gebruikers nu ook voorzichtiger gebruik maken van de Stint, omdat zij zich terdege bewust zijn van de mogelijke gevaren.
Uiteraard moet de oorzaak van het ongeluk in Oss gevonden worden en moet deze kennis gebruikt worden om de Stints eventueel nog veiliger te maken. En uiteraard moet elk risico tot een minimum beperkt worden, zeker als het gaat om kinderlevens. Maar om een product dat nuttig is en gewaardeerd wordt zonder meer te verbieden totdat er meer duidelijk is, is wel erg kort door de bocht.